Bryllupsfotografering

Posted on Posted in Tips & Tricks

Det er som det er.

Har du både en plan A og B og C til dit bryllup?

Som fotograf arbejder jeg kun ud fra plan A.

Det har taget mig mange år.. 
… at lære at stole på min intuition. Stole på at det er, som det er, og det er smukt.

Tag for eksempel det her billede. Det er taget ude på det Gamle Carlsberg i København. Vi havde en god forbindelse, til at komme ind i disse lokaler. Personerne på mit billede er to gode venner, hvor jeg både var gæst og fotograf til.
Vi tog på “prøve” lokation, for at se hvor det kunne være interessant og lave lokations billeder, og gik igennem en masse lokaler og haller. Da vi gik forbi dette hjørne som du ser på billedet, var der ingen stol. Til gengæld stod der en masse affald. Men nu 2 mdr. efter stod der en stol og en kaffekop som matchede, scenen blev sat. Skraldet var fjernet. Hvis det nu havde været omvendt. At vi havde forelsket os i “scenen” med stolen og da vi så kom 2 mdr. efter, så stod der skrald. Ville vi med garanti, været blevet skuffet.

Min pointe er: Lav en plan A og “fill in” med interessante ekstra billeder.
Jeg oplever næsten altid at ekstra billederne, er dem som bliver de bedste..

Den viden om hvad der engang stod, vil jeg gerne være foruden.

Jeg kan meget bedre arbejde i nuet, lad energier opstå. Lade flowet suse ind og ud mellem os. 

Hvor er lyset:
Når du kikker på en lokation, så sørg for at kikke på området, på samme tid, som det er planen I skal bruge stedet, for tjekker I stedet ud efter fyraften, og I skal have taget billeder kl. 13, kan det være svært at forestille sig lyset. For lyset er nu alfa omega på hvilken stemning I får i billedet.

Show it –  don’t tell it:
I stedet for at putte en masse tillægsord på din nye hustru/mand, så kom med konkrete eksempler. Det gør talen personlig, og folk kan huske den i lang tid bagefter. I stedet for at sige, at din hustru er betænksom og sød, så fortæl om dengang hun stillede en McDonald’s-menu ved siden af sofaen, hvor du sov dine tømmermænd ud. I stedet for at sige, at din mand er hjælpsom og dejlig, så fortæl, hvordan han altid med den ene hånd skubber dig på cyklen, når I maser op ad stejle bakker.

Lad være med at være én, du ikke er:
Hvis du er en mand/eller kvinde af få ord, så hold din tale kort.

Tekstforfatter:
Få gerne fat i en tekstforfatter, til lige at give talen den sidste pift, det er alle pengene værd.

Husk, at du allerede har vundet, så snart du har rejst dig op:
Med mindre du har inviteret bitre ekskærester med til festen, så flyder hele rummet med velvilje, og alle ønsker, at du skal lykkes med din tale.

Skriv evt. talen eller dine stikord på et stykke kraftigt papir eller karton:
Så man ikke kan se, hvis du skulle ryste på hånden af nervøsitet. Samtidig sveder papiret heller ikke igennem.

Vær varsom med at takke alt for mange personer i din tale:
Tak kun de allermest nødvendige og uundgåelige. Der kan hurtigt komme til at sidde nogen, som føler sig overset.

Opbygning af talen:
Start blødt op, evt. med noget helt andet, så du har mulighed for at tale dig selv lidt varm. Herefter kan du begynde på de mere personlige ting, der måske kan være svære at sige. Indflet som nævnt gerne få korte, men gode historier, der underbygger og fortæller, hvor dejlig og skøn din nye brud/gom er. Slut evt. af med en overraskelse/finale, der tager både brud/gom og gæsterne med storm. Det kan være et digt, en sang, sunget af dig eller en anden eller en særlig gave eller ting, der betyder noget særligt for jer.

Hvis du har nogle ideer eller råd til, hvordan man holder en god tale, må du endelig skrive det nedenfor i en kommentar.

 

*  Har du også et godt råd andre kan bruge, skriv gerne i kommentarfeltet. Vi kan alle bruge gode råd til en tale, medmindre du er “speaker”, men så læser du sikkert ikke det her..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *